PowerPoint ja pelillisyys

PowerPoint-sovelluksella (ja Google Slidesillä) voi näppärästi toteuttaa erilaisia pelejä – joko itse pelattavaksi oppilaiden kanssa, tai vaihtoehtoisesti laittaa oppilaat suunnittelemaan omat pelinsä! Samalla tulee harjoiteltua esitysgrafiikkaohjelmien perusteita – ja vähän edistyneempiäkin toimintoja.

Tämä vinkki esittelee yhden tekniikan pelin toteutukseen. Vinkkiä voi näppärästi hyödyntää esimerkiksi musatunneilla, mutta miksipä ei voisi kehitellä tekniikan taakse muutakin sisältöä? Haasta oppilaat pohtimaan – minkä muun pelin samalla idealla voisi toteuttaa?

Thinglink – PowerPoint ja pelillisyys

Jouluaiheinen digitaalinen pakohuonepeli oppilaille

Tässä on opettajille digitaalinen pakohuonepeli, jonka voitte yhdessä oppilaiden kanssa ratkaista! Peli on suunnattu n. 3.-9. luokkalaisille oppilaille ja sen suorittamiseen menee oppilaiden taitotasosta riippuen 20-60 minuuttia. Oppilaat voivat suorittaa pakohuonepeliä pienissä ryhmissä, pareittain tai yksin. Jokainen ryhmä tai pari tarvitsee yhden tietokoneen tai tabletin pulmien ratkaisemiseen.


Joulupukin postitonttu on unohtanut sähköpostinsa salasanan, joten hän ei pääse lukemaan ihmisten lahjatoiveita. Pakopelissä on arvoituksia, jotka ratkaisemalla saatte selvitettyä postitontun salasanan. Peli on toteutettu Thinglink-ympäristössä ja jokaisen kohdan ratkaiseminen vie lähemmäs salasanan löytymistä. Ohjeistathan oppilaita kirjoittamaan jokaisen vaiheen vastauksen myös itselleen ylös!

Opettajan oikeat vastaukset löytyvät alla olevista linkeistä:

Linkki opettajalle: https://www.thinglink.com/card/1526938464413548546 (oikeat vastaukset ja myös suora linkki itse pakohuonepeliin)


Linkki oppilaille: https://www.thinglink.com/card/1526940105841836034 (ei oikeita vastauksia upotettuna)

Moodlen pelillistäminen

Tällä vinkkivideolla esitellään simppeli tapa lisätä pelillisiä visuaalisia elementtejä Moodle-ympäristöön asentamatta ylimääräisiä lisäosia.

Samalla menetelmällä Moodlea pelillistettiin Jyväskylän yliopiston opintojaksoilla vuosien 2019-2020 aikana luokanopettajaopiskelijoiden tieto- ja viestintätekniikan opintojaksolla. Kokeilusta voit lukea lisää tästä artikkelista:

Moodlea pelillistämässä: kokemuksia opettajaopiskelijoiden tieto- ja viestintäteknologian kurssilta | Yliopistopedagogiikka

Perinteisempiä Moodlen -pelillisyyttä lisääviä elementtejä ovat mm. visuaalinen Edistymisen seuranta-toiminto, sekä H5P-elementit.

Lisää Moodlen pelillisyydestä täällä:

Opintojakson pelillistäminen ja visualisointi Moodlessa | Liisa Auer, Teija Lehto ja Pekka Ojala | TAMKin julkaisut | Tampereen korkeakouluyhteisö (tuni.fi)