Blooket-sovellus

Blooket-sovellus

Esittelyssä Blooket-sovellus

 

Itä-Suomen yliopiston opettajaopiskelijat esittelevät Blooket-sovellusta:

 

Blooket on tietovisailupeli. Blooketin luominen ja käynnistäminen vaatii opettajalta kirjautumisen. Pelaajat kirjautuvat peliin omilla laitteillaan käyttäen pelin koodia. Blooketissa valittua peliä voi pelata klassisesti kysymyksiin vastaillen aikaa vastaan. Pelitapaa voi kuitenkin muokata. Vaihtoehtoina ovat esimerkiksi ”Racing”, jossa vaaditaan nopeutta ja tarkkuutta sekä ”Fishing Frenzy”, jossa puolestaan vaaditaan nopeutta ja tuuria.

 

Suosittelemme suunnittelemallemme Blooketille klassista pelitapaa. Jos opettaja haluaa kokeilla jotain muuta pelitapaa, se on sallittua. Opettajan kuitenkin kannattaa tutustua eri pelitapoihin etukäteen ennen pelaamista oppilaiden kanssa. Näin hän osaa valita halutunlaisen pelitavan ja sopivat asetukset valitulle pelitavalle.

 

Linkki luomaamme Blooketiin

 

Tekijät:

Ada Riikonen, Tytti Vertanen ja Jenni Väyrynen

PowerPoint ja pelillisyys

PowerPoint-sovelluksella (ja Google Slidesillä) voi näppärästi toteuttaa erilaisia pelejä – joko itse pelattavaksi oppilaiden kanssa, tai vaihtoehtoisesti laittaa oppilaat suunnittelemaan omat pelinsä! Samalla tulee harjoiteltua esitysgrafiikkaohjelmien perusteita – ja vähän edistyneempiäkin toimintoja.

Tämä vinkki esittelee yhden tekniikan pelin toteutukseen. Vinkkiä voi näppärästi hyödyntää esimerkiksi musatunneilla, mutta miksipä ei voisi kehitellä tekniikan taakse muutakin sisältöä? Haasta oppilaat pohtimaan – minkä muun pelin samalla idealla voisi toteuttaa?

Thinglink – PowerPoint ja pelillisyys

Jouluaiheinen digitaalinen pakohuonepeli oppilaille

Tässä on opettajille digitaalinen pakohuonepeli, jonka voitte yhdessä oppilaiden kanssa ratkaista! Peli on suunnattu n. 3.-9. luokkalaisille oppilaille ja sen suorittamiseen menee oppilaiden taitotasosta riippuen 20-60 minuuttia. Oppilaat voivat suorittaa pakohuonepeliä pienissä ryhmissä, pareittain tai yksin. Jokainen ryhmä tai pari tarvitsee yhden tietokoneen tai tabletin pulmien ratkaisemiseen.


Joulupukin postitonttu on unohtanut sähköpostinsa salasanan, joten hän ei pääse lukemaan ihmisten lahjatoiveita. Pakopelissä on arvoituksia, jotka ratkaisemalla saatte selvitettyä postitontun salasanan. Peli on toteutettu Thinglink-ympäristössä ja jokaisen kohdan ratkaiseminen vie lähemmäs salasanan löytymistä. Ohjeistathan oppilaita kirjoittamaan jokaisen vaiheen vastauksen myös itselleen ylös!

Opettajan oikeat vastaukset löytyvät alla olevista linkeistä:

Linkki opettajalle: https://www.thinglink.com/card/1526938464413548546 (oikeat vastaukset ja myös suora linkki itse pakohuonepeliin)


Linkki oppilaille: https://www.thinglink.com/card/1526940105841836034 (ei oikeita vastauksia upotettuna)