Teknologia voi olla apuna myös tunnetaitojen harjoittelussa. Tässä on esittelyssä Magis-mobiilipeli ja sen tausta.

”Magis – Maaginen seikkailu on mobiilipeli, jonka avulla lapsi voi oppia hyvinvointitaitoja taikakoulun maailmassa seikkaillessaan. Magiksen ovat toteuttaneet psykologian ja mielenterveystyön, kasvatusalan ja pelinkehittämisen ammattilaiset. Peli rakentuu tarinankerronnan ja pelin hahmojen kanssa käytyjen keskustelujen pohjalle. Niiden kautta pelaaja oppii erilaisia tapoja kohdata ja käsitellä arjen haasteita. Lisäksi pelin kuluessa tutkiskellaan muun muassa sitä, miten käsitellä vaikeita tunteita, miten tunnistaa itselle tärkeitä asioita, miten voi ottaa toisen henkilön näkökulman ja miten lähestyä itselle vaikeita asioita. Magis – pelin sisällöt on suunniteltu 4.-6. luokkalaisille lapsille. Myös nuoremmat lapset voivat hyvin pelata Magista lukutaidon mukaan. Jos lapsen lukutaito ei vielä riitä itsenäiseen pelaamiseen, peliä voi pelata yhdessä aikuisen kanssa siten, että aikuinen lukee tekstit ääneen ja lapsi valitsee vastauksen hahmojen kysymyksiin ja kommentteihin.”

https://www.hyvaollakoulussa.fi/magis/

Pelin suunnittelussa on tosiaankin otettu huomioon koulumaailma, ja sivuilta löytyy ladattavaksi mm. Opettajan työkirja ja tehtävävihko. Opas kuvaa tiiviissä muodossa Magis-pelin taustalla olevat keskeiset periaatteet ja esittää valmiin suunnitelman pelin peluuttamiseen kokonaisen luokan kanssa.

Mieli Pohjanmaan mielenterveys ry:n ja Jyväskylän psykologian laitoksen yhteistyössä kehittämä Magis-peli ja Oma juttu -ryhmämalli on laadittu lasten hyvinvoinnin edistämiseen ja koulukiusaamisen ehkäisemiseen. Yhdessä Magis-peli ja Oma juttu -ryhmät muodostavat koulujen käyttöön tarkoitetun porrastetun mallin hyvinvoinnin tukemiseen.

https://www.hyvaollakoulussa.fi/

Pelin materiaalit saatavilla myös ruotsiksi ja englanniksi!